EnLITE: English Language and Initial Teacher Education

Research lines

a. Materials development – authenticity and critical thinking: the use of authentic texts, graded texts, text simplification, text elaboration.

b. Methodology and pedagogic adequacy: the educational use of ICT in English language teaching.

c. Bridging the gap between theory and practice in Initial Teacher Education: ELT classroom observation, microteaching and supervised teacher research.

d. Teacher Practice: Subject-specific and teacher-centred research (within the legal framework of Decreto-Lei 79/2014). 


Events

- New Perspectives in English Language Teaching (NewPELT 2017, 2019).
- Ciclo de Seminários em Didática do Inglês (since 2014-)
- Oficinas Científico-Pedagógicas da Área de Estudos Anglo-Americanos (2007-2013)


Output

1-Books 

Luís, Ana R. (org.); Nunes, Adélia; Mello, Cristina; Carecho, Judite; Ribeiro, Ana Isabel (eds.) (in press). A Formação Inicial de Professores: Reflexões Didáticas. Imprensa da Universidade de Coimbra: Coimbra. DOI.org/

Barreira, Carlos; Luís, Ana R.; Pires, Natália.; Ribeiro, Ana. Isabel & Ribeiro-Silva, Elsa (eds.) (in press). A supervisão pedagógica no século XXI: desafios da profissionalidade docente. Imprensa da Universidade de Coimbra: Coimbra. DOI.org/

Luís, Ana R. (ed.) (2014) O Cruzamento de Saberes na Aula de Inglês. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra. ISBN 978-989-26-0689-7. DOI.org/10.14195/978-989-26-0690-3

2-Book Chapters/Journal Articles/Conference Papers

Luís, Ana R. (in press). Contributos didáticos para o ensino de Inglês: a observação assíncrona de aulas. Livro de Atas do 5º Congresso Nacional de Práticas Pedagógicas no Ensino Superior (CNAPPES 2018). Universidade do Minho.

Luís, Ana R. (in press) A formação contínua centrada na pesquisa da prática docente: um exemplo de oferta formativa ao nível da pós-graduação. Revista de Estudos Curriculares. Universidade do Minho. ISSN: 2183-8755

Luís, Ana R. (in press). A adaptação linguística de textos no ensino de Inglês: exemplos de simplificação e de elaboração. In Luís, A. (org.), Nunes, A., Mello, C., Careco, J. & Ribeiro, A. (eds.), A Formação Inicial de Professores nas Humanidades: Reflexões Didáticas. Coimbra: Impresna da Universidade de Coimbra. DOI.org/

Luis, Ana R. (2018). Exploring an integrated approach to professional development for the enhancement of English language teaching and learning. Journal of Education Research and Perspectives 45, 25-40. ISSN 1446.

Luís Ana R. (2017) Exploring Technologically-Enhanced Reading Materials in L2 Learning Contexts. In: Álvaro Rocha et. al. (eds.) Proceedings of the 12th Iberian Conference on Information Systems and Technologies, IEEE, 563-565. DOI: 10.23919/CISTI.2017.7975796

Luís, Ana R. (2017). Práticas reflexivas em didática do Inglês com recurso ao microensino. In: Patrícia Rosado Pinto (org.) Livro de Atas do Congresso Nacional sobre Práticas Pedagógicas no Ensino Superior (CNaPPES 2016), 411-416. Lisboa: Universidade de Lisboa. ISBN 978-989-98576-5-0 

Luís, Ana R. (2016) ‘MALL and Second Language Teaching: challenges for Initial Teacher Education’. In: Álvaro Rocha et. al. (eds.) Proceedings of the 11th Iberian Conference on Information Systems and Technologies, IEEE, 235-239. DOI: 10.1109/CISTI.2016.7521623

Luís, Ana R. (2016). Para uma ‘pedagogia móvel’ na formação de professores de Inglês. In Ana Amélia Amorim Carvalho et al. (eds.) Atas do 3º Encontro sobre jogos e Mobile Learning. Universidade de Coimbra. Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, LabTE. ISBN 9789729559594. (blind peer-review)

Luís, Ana R. (2016). ‘A integração das tecnologias educativas na formação inicial de professores de Inglês’. In: Manuel Meirinhos et al. (Coords.) IV Conferência Ibérica de Inovação na Educação com  TIC (ieTIC 2016), 165-173. Bragança: Instituto Superior de Educação. http://hdl.handle.net/10198/13363

Luís, Ana R. (2012). Morfologia flexional no ensino de Inglês L2: o caso dos alomorfes regulares de Simple Past. In Luís, Ana R. (ed.) O Cruzamento de Saberes na Aula de Inglês, 227-247. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra. DOI:http://dx.doi.org/10.14195/978-989-26-0690-3

Luís, Ana R. (1999). O ensino da gramática na era da comunicação. In Barbosa, Jorge Morais et al. (eds.), Gramática e Ensino das Línguas, 135-140.  Coimbra: Almedina. ISBN 9724012654. 

Luís, Ana R. (1999). As línguas estrangeiras e o desenvolvimento da competência analítica. In Vieira, Flávia (org.) Educação em Línguas Estrangeiras. Investigação, Formação, Ensino. Actas do I Encontro Nacional de Didáctica/Metodologia do Ensino das Línguas Estrangeiras. Instituto de Educação e Psicologia, 265-272. Universidade do Minho, ISBN 972-8098-48-0. (non-anonymous peer-review)

Under review:

Luís, Ana R. A investigação da prática docente e o desenvolvimento profissional de professores.  Atas do II Congresso Internacional ‘Transformações e (In)Consistências das Dinâmicas Educativas: o (trans)nacional, o local e o comunitário nas políticas educativas’. Universidade de Coimbra. Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação.

Luís, Ana R. The role of autonomous research in English language teaching. Atas da II Conferência Internacional de Educação Comparada (CIEC). O Professor do Século XXI em perspetiva comparada: Transformações e Desafios para a construção de sociedades sustentáveis. U. Madeira.

3-Talks

Luís, Ana R. (2018). ‘Uma didática ‘aplicada’ ao ensino de Inglês: o contributo da observação assíncrona de aulas’. Congresso Nacional de Práticas Pedagógicas no Ensino Superior (CNAPPES 2008). Braga, University of Minho, Portugal, 12-13 July.

Luís, Ana R. (2017). ‘On modified input in ELT’. 38º Encontro Anual da Associação de Estudos Anglo-Americanos, Braga, University of Minho, Portugal, 27-29 April.

Luís, Ana R. (2017). ‘Professional development through teacher research: evidence from secondary school teachers in Portugal’. Teacher Education Policy Conference (TEPE 2017), University of Limerck, Ireland, 18-20 May.

Luís, Ana R. (2017). ‘A investigação da prática docente no Desenvolvimento profissional de professores’. II Congresso Internacional Transformações e (In)Consistências das Dinâmicas Educativas (CITICDE), University of Coimbra, Portugal, 9-11 November.

Luís, Ana R. (2016). ‘Examining  the role of hyperlinks in educational resources within a language learning context’. TechLING 2016, University of Minho, Portugal, 12-13 October.

Luís, Ana R. (2016). ‘Creativity and coursebooks’. 6th International Conference on Teaching English as a Foreign Language, Universidade Nova de Lisboa, Portugal, 18-19 November.

Luís, Ana R. (2016). ‘How authentic are ‘adapted’ texts in Language Teaching course books?’. Annual Meeting of the Materials Development Association (MATSDA), University of Liverpool, UK, 18-19 June.

Luís, Ana R. (2016). 'Text Simplification'. Workshop Didática e Ensino de Inglês, no âmbito do 1º Colóquio em Didática e Ensino, Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra, Portugal, 16 May. 

Luís, Ana R. (2016). ‘How much do we know about ‘adapted’ texts in English Language Teaching course books?’. 37º Encontro Anual da Associação de Estudos Anglo-Americanos, Universidade Nova de Lisboa, Portugal, 21 March. 

Luís, Ana R. (2016). ‘Materials Design and Text Simplification in ELT’. I Colóquio em Didática e Ensino da Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra, Coimbra, Portugal, 16 May.

Luís, Ana R. (2016). ‘Para uma ‘pedagogia móvel’ na formação de professores de Inglês’. 3º Encontro sobre Jogos e Mobile-Learning (EJML), Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação, University of Coimbra, Portugal, 7 May.

Luís, Ana R. (2016). ‘Práticas reflexivas em Didática do Inglês com recurso ao microensino’. Congresso Nacional sobre Práticas Pedagógicas no Ensino Superior (CNaPPES 2016), University of Lisbon, Portugal, 14-15 July.

Luís, Ana R. (2016). ‘A integração das tecnologias educativas na formação inicial de professores de Inglês’. IV Conferência Ibérica de Inovação na Educação com TIC (ieTIC 2016), Escola Superior de Educação de Bragança, Portugal, 6 May.

Luís, Ana R. (2016). ‘MALL and Second Language Teaching: Challenges for Initial Teacher Education’. Workshop New Pedagogical Approaches with Technologies, Gran Canaria, Spain, 16 June.

Luís, Ana R. (2016). ‘Enhancing the interaction between Content Knowledge and Pedagogy in Initial Teacher Education in Portugal, with a focus on English Language Teaching Masters Programs’. Teacher Education Policy in Europe Network (TEPE 2016), University of Malta, 20 May.

Luís, Ana R. & Ribeiro, Ana Isabel (2016). ‘Formação inicial de professores de 2007 à actualidade: desafios e alternativas’. Congresso Internacional Transformações e (In)Consistências das Dinâmicas Educativas, Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação, University of Coimbra, Portugal, 14-15 October. 

Luís, Ana R. (2015). 'The assessment of English language skills through external language exams’. 1st International Conference on Foreign Language Teaching, Instituto Politécnico de Bragança, Escola Superior de Educação, 3-5 December.

Luís, Ana R. (1998). ‘A gramática na era da comunicação’. Colóquio sobre Gramática, Faculdade de Letras, Universidade de Coimbra, Portugal, 25-27 May.

Luís, Ana R. (1998). ‘O desenvolvimento da competência analítica no ensino das línguas estrangeiras’. 1º Encontro Nacional de Didáctica e Metodologia das Línguas Estrangeiras, University of Minho, Portugal, 16-18 de September.

4- Supervised graduate students

1. Francisco Manuel Gonçalves, ‘O filme de ficção na aula de língua estrangeira’, Mestrado em Ensino de Inglês e Língua Estrangeira, University of Coimbra. Co-supervisor. Defense: 15 October 2018. Grade: 19/20. 

2. Carlos Gil Arieiro,’O papel das novas tecnologias no ensino e aprendizagem das línguas estrangeiras’, Mestrado em Ensino de Inglês e Língua Estrangeira, University of Coimbra. Co-supervisor. Defense: 3 October 2018. Grade: 14/20. 

3. Maria Manuela Rodrigues Rosa, ‘O Ensino da Oralidade no Ensino do Inglês e no Português’, Mestrado em Ensino de Inglês e Língua Estrangeira, University of Coimbra. Co-supervisor. Defense: 23 July 2018. Grade: 19/20. 

4. Odete Cristina Gomes Ferreira, ‘CLIL – Uma abordagem diferente na aprendizagem de Inglês no Ensino Básico e Secundário’. Mestrado em Ensino de Inglês, University of Coimbra. Defense: 18 October 2016. Grade: 19/20. 

5. Marta Roque, ‘As estratégias de compreensão da leitura nas aulas de Inglês e de Espanhol’, Mestrado em Ensino de Inglês e Língua Estrangeira, University of Coimbra. Co-supervisor. 30 October 2015. Grade: 17/20. 

6. Isabel Maria Ferreira Gorgulho, ‘Abordagem ao ensino-aprendizagem das unidades lexicais multipalavra’, Mestrado em Ensino de Inglês e Língua Estrangeira. Co-supervisor. Defense: 30 October 2015. Grade: 19/20. 

7. Ana Margarida Simões Santos, ‘A Produção Oral na Aula de LE: Atividades de Motivação’, Mestrado em Ensino de Inglês e Língua Estrangeira, University of Coimbra. Co-supervisor. Defense: 24 October 2014. Grade: 13/20. 

8. Maria Isabel Marques da Silva, ‘Aprendizagem em Estações’, Mestrado em Ensino de Inglês e Língua Estrangeira, University of Coimbra. Co-supervisor. Defense: 22 October 2014. Grade: 19/20. 

9. Aida Alexandra Pinheiro da Conceição Santos, ‘Os Jogos no Ensino da Gramática’, Mestrado em Ensino de Inglês e Língua Estrangeira, University of Coimbra. Co-supervisor. Defense: 8 October 2013. Grade: 17/20. 

10. Maria Helena de Sousa Figueiredo, ‘Reflexão sobre o Ensino da Gramática a Crianças, Jovens e Adultos no Ensino de Inglês/LE e de Francês/LE’, Mestrado em Ensino de Inglês e Língua Estrangeira, University of Coimbra. Defense: 8 October 2013. Grade: 14/20. 

11. Maria Isabel de Almeida Cunha Coelho, ‘Estratégias e Actividades para o Ensino e a Aprendizagem de Léxico em Inglês/LE e Espanhol/LE’, Mestrado em Ensino de Inglês e Língua Estrangeira, University of Coimbra. Co-supervisor. Defense: 8 October 2013. Grade: 17/20. 

12. Claudia Sofia Marques Oliveira, ‘A fase da preparação para a escrita nas aulas de iniciação Inglês/LE e Espanhol/LE’, Mestrado em Ensino de Inglês e Língua Estrangeira, University of Coimbra. Co-supervisor. Defense: 4 October 2013. Grade: 18/20. 

13. Bernardino Cardoso Tavares, ‘The Verbal System of the Cape Verdean Creole of Tarrafal, Santiago: A Semantic Analysis of the Tense, Mood and Aspect Markers’, Mestrado em Estudos Ingleses e Americanos, University of Coimbra. Co-supervisor: John Holm. Defense: 17 July 2012. Grade: 19/20. Co-supervisor. 

14. Eva Marta, ‘As Actividades de Expressão Dramática nas Aulas de Língua Estrangeira’, Mestrado em Ensino de Inglês e Língua Estrangeira, University of Coimbra. Defense: 4 October 2011. Grade: 18/20. 

15. Maria João Barradas, ‘Tratamento de Texto nas Aulas de Língua Estrangeira’, Mestrado em Ensino de Inglês e Língua Estrangeira, University of Coimbra. Defense: 2 December 2011. Grade: 14/20. 

16. Sofia Rocha da Silva, ‘Actividades para a Exploração da Expressão Oral nas Aulas de Inglês/LE e de Espanhol/LE’, Mestrado em Ensino de Inglês e Língua Estrangeira, University of Coimbra. Co-supervisor. Defense: 9 January 2012. Grade: 15/20. 

17. Tânia Ferreira, ‘Actividades lúdicas como estratégia de ensino-aprendizagem de léxico de Inglês/LE e de Espanhol/LE’, Mestrado em Ensino de Inglês e Língua Estrangeira, University of Coimbra. Co-supervisor. Defense: 9 January 2012. Grade: 17/20. 

18. Ana Patricia Rossi Jiménez, ‘Ensino indutivo da gramática no Inglês/LE e no Espanhol/LE: tarefas de consciencialização linguística’, Mestrado em Ensino de Inglês e Língua Estrangeira, University of Coimbra. Co-supervisor. Defense: 9 January 2012. Grade: 17/20. 

19. Carla Patrícia Gonçalves Fervença, ‘A banda desenhada na aula de língua estrangeira’, Mestrado em Ensino de Inglês e Língua Estrangeira, University of Coimbra. Defense: 23 July 2010. Grade: 17/20. 

20. Rogério de Oliveira Marques, ‘A competência oral na aula de Inglês LE’, Mestrado em Ensino de Inglês e Língua Estrangeira, University of Coimbra. Defense: 28 July 2010. Grade: 17/20. Co-supervisor.

21. Inês Isabel Carvalho de Almeida, ‘O Léxico no Ensino de Duas Línguas Estrangeiras: Inglês e Espanhol’, Mestrado em Ensino de Inglês e Língua Estrangeira, University of Coimbra. Co-supervisor. Defense: 24 July 2009. Grade: 15/20. 

 
pic