Methods: Deciding what to Design

Year
1
Academic year
2022-2023
Code
02046362
Subject Area
Informatics
Language of Instruction
English
Mode of Delivery
E-learning
ECTS Credits
6.0
Type
Compulsory
Level
2nd Cycle Studies - Mestrado

Recommended Prerequisites

Programming, Databases, English.

Teaching Methods

The learning process involves applying the ideas and explaining them to the peers, rather than by listening to lectures. Therefore, this course includes lectures with the exposition of concepts, along with practical examples intended to increase students' interest in theoretical concepts and exemplify their application to real situations.

The course contents are organized around the Studio project by the phased delivery of (seven) artifacts where the different techniques are applied, which are presented, discussed, and feedback is provided both in writing and  in class. The grading includes the following components:

    • (six) intermediate artifacts: 75%

    • A final consolidated Requirements document: 25%.

Participation in class discussions: plus or minus 10% of the final grade.

Learning Outcomes

The professional activity of software development requires an understanding of successful methods for bridging the gap between a problem to be solved and a working software system. In this course students will study a variety of techiques to understand the problem they're solving, the various factors that constrain the possible solutions, and approaches to deciding among alternatives.

After completing this course, students will be able to:

- Identify different classes of problems and their structures;

- Analyze technical, organizational, usability, and business constraints on solutions;

- Apply a sound engineering approach to frame solutions.

Work Placement(s)

No

Syllabus

1.Requirements Engineering;

3.Contextual Design;

4.Use Cases;

5. Goal-oriented modelling;

5.Usability issues;

6.Business, economic and policy constraints;

7.An engineering approach to software development.

Head Lecturer(s)

Mário Alberto da Costa Zenha Rela

Assessment Methods

Assessment
Synthesis work: 25.0%
Project: 75.0%

Bibliography

1.BRO95 The Mythical Man-Month, Fred Brooks, ISBN 0201835959,336 pp.,Addison-Wesley Professional;2ª ed.1995

2.BEY98 Hugh Beyer and Karen Holtzblat:Contextual Design:Defining Customer-Centered Systems. Morgan Kaufman,1998

Embora estes autores tenham escrito monograf posteriores sobre o mesmo tema, cont a preferir a versão original. A obra ' Rapid Contextual Design ' foca-se quase excl na aplicação das técnicas, enquanto o ' Contextual Design: evolved ' centra-se quase exclusiva em aplicações móveis e multiplataforma. Assim, consoante a natureza do proj poderemos recomend que os alunos consultem estas obras que consideramos apenas de leitura recomend

3.ArMi01 Frank Armour and Granville Miller:Advanced Use Case Modeling:Software Systems.Addison-Wesley,2001

Este é um clássico na utiliz avançada de casos de uso, com uma qualidade muito acima da média.Para além da utilização de casos de uso per se , esta monografia associa de forma ex a utilização da técnica aos processos de eng de software

4.KAOS07 A KAOS Tutorial ,Axel van Lamsweerde, Respect-IT, 46 pp.200

Uma excelente síntese dos aspetos mais relevantes de uma metodologia de requisitos centrada nos obj, usando um caso de estudo como guia. Uma obra de acesso aberto e muito mais acessível que a monografia de referência desta técnica

5.NIE93 Usability Engineering ,Jakob Nielsen,ISBN 0125184069, 362 pp.,Morgan Kaufmann, 1993

O clássico sobre engenharia de usabilidade, com as dez heurísticas que permitem de forma sistemática identificar os principais problemas de usabilidade de qualquer artefacto humano, digital ou não

6.NOR13 The Design of Everyday Things, 2ed.Donald Norman,ISBN 0262525674,368 pp., MIT Press,2013

A monografia de base para os aspetos de usabilidade, interação e interfaces. Este também é um clássico na área, cujos exemplares estavam muito desatualizados.  Felizmente o autor reviu esta monografia incontornável.

 

7.SHA90 Mary Shaw, Prospects for an Engineering Discipline of Software, IEEE Software, Vol.7, Issue: 6, Nov. 1990, pp.15-24

Um texto que todos os profissionais de software deveriam ler. Do software enquanto atividade de engenharia.