Systemic and Family Assessment
1
2024-2025
02040303
Psychology
Portuguese
Face-to-face
SEMESTRIAL
3.0
Compulsory
2nd Cycle Studies - Mestrado
Recommended Prerequisites
It is recommended the frequency, with approval, of Master in Systemic Clinical and Health Psychology 1st year courses. The student must have good knowledge of English (reading) since many bibliographic references are in English.
Teaching Methods
Ensino teórico/prático com recurso a metodologias expositivas e ativas. As metodologias ativas incluem a pesquisa, análise crítica e discussão de relatórios de avaliação e respetiva aplicação. Aplicação (simulada) dos diferentes métodos de avaliação e de redação de relatórios de avaliação.
Learning Outcomes
Objectives: To acquire knowledge about the specificities of clinical and health assessment in a systemic and family approach. To know how to define the parameters of the systemic assessment and how it differs and can be articulated with the individual one.
Skills: The student should be able to plan a systemic/family assessment, according its objectives, recognizing the limitations and potential of different assessment methods and tools. He/she must also be able to draw up a systemic and family evaluation report, allowing, whenever appropriate, the translation of produced information as an useful and significant contribution to clinical intervention.
Work Placement(s)
NoSyllabus
1. A avaliação em Psicologia Sistémica: a) dilemas e controvérsias concetuais e metodológicas (relação avaliação individual/avaliação sistémica); b) objetivos e definição da unidade de análise; c) normas e princípios éticos.
2. Objeto/s da avaliação sistémica e familiar: a) processo terapêutico, resultados e processos de mudança; b) dinâmica/s e processos familiares normativos e disruptivos (e.g., parentalidade/s, conjugalidade/s); c) relação e interfaces entre contextos (e.g., familiar e social).
3. Métodos de avaliação sistémica: a) a entrevista com o sistema de referência ou com a família; b) ferramentas sistémicas de avaliação: genograma, mapa de rede e ecomapa; c) medidas de auto-relato (e.g., SCORE-15, COMPA, DSI, BFAS, CUTIC); d) medidas observacionais (e.g., SOFTA-o).
4. Relatórios de avaliação: redigir/organizar, articular, integrar e transmitir informação.
5. Da avaliação à intervenção.
Head Lecturer(s)
Luciana Maria Lopes Sotero
Assessment Methods
Assessment
Trabalho de grupo - avaliação crítica de um artigo resultante da aplicação de um plano de avaliação sistémica: 30.0%
Mini Tests: 30.0%
Planificação de uma situação de avaliação sistémica (objetivos, unidade de avaliação, métodos e intrumentos, resultados): 40.0%
Bibliography
Relvas, A. P., & Major, S. (2014). Avaliação familiar: Funcionamento e intervenção (Vol. I). Imprensa da Universidade de Coimbra.
Relvas, A. P., & Major, S. (2016). Avaliação familiar: Vulnerabilidade, stress e adaptação (Vol. II). Imprensa da Universidade de Coimbra.
Sanderson, J., Kosutic, I., Garcia, M., Melendez, T., Donoghue, J., Perumbilly, S., Franzen, C. & Anderson, S. (2009). The measurement of outcome variables in couple and family therapy research. The American Journal of Family Therapy, 37, 239-257.
Sperry, L. (2019). Couple and family assessment. Contemporary and cutting-edge strategies. Routledge.
Thomlison, B. (2016). Family assessment handbook: An introduction and practical guide to family assessment (4th Ed.). Cengage Learning.
Williams, L., Edwards, T. M., Patterson, J. E., & Chamow, L. (2014). Essential assessment skills for couple and family therapists. The Guilford Press.