Systemic Intervention in Mental Illness and in the Community

Year
1
Academic year
2024-2025
Code
02040279
Subject Area
Psychology
Language of Instruction
Portuguese
Mode of Delivery
Face-to-face
Duration
SEMESTRIAL
ECTS Credits
6.0
Type
Elective
Level
2nd Cycle Studies - Mestrado

Recommended Prerequisites

Students must have a good knowledge of English (reading) since many bibliographic references are in English.

Teaching Methods

Ensino teórico e prático: análise e discussão de relatos de casos e de elementos teóricos trazidos pela docente e/ou pelos/as alunos/as; realização de exercícios práticos (domínio do pensamento sistémico e de modelos e técnicas de intervenção) e de role-playing para treino de competências de intervenção sistémica. Sempre que possível, serão convidados/as especialistas (clínicos ou investigadores) nas áreas de intervenção sistémica referidas nos conteúdos programáticos. 

Learning Outcomes

To acquire theoretical and empirical knowledge and clinical skills to work systemically: i) in mental health disorders (e.g., eating disorders, anxiety disorders), ii) in problematic and risky family contexts (e.g., family violence, migrant families), iii) in community contexts (e.g., school system, poor communities) and d) in other present challenges (e.g., homoparenthood, families and ICTs). In this way, students are expected to deepen a systemic and ecopsychopathological understanding that takes into account the reciprocal influence between the individual and the various systems involved (e.g., family, school, social services) and, consequently, are able to formulate clinical judgments to intervene systemically based on empirically supported theoretical and clinical options.

Work Placement(s)

No

Syllabus

1. Intervenção sistémica em saúde mental: a) perturbações do humor e ansiedade (e.g., depressão, fobias, perturbação de pânico); b) perturbações do comportamento alimentar (e.g., anorexia, bulimia).

2. Intervenção sistémica em contextos familares problemáticos e de risco: a) adolescentes desafiantes e suas famílias; b) violência e abuso familiar; c) famílias migrantes; d) clientes involuntários/mandatados.

3. Intervenção sistémica em contextos comunitários: a) interface escola/família e sintoma escolar; b) redes primária, secundária e mista; c) terapia familiar comunitária com famílias desfavorecidas/pobres.

4. Desafios sistémicos num mundo em mudança: a) homoparentalidade; b) famílias e TICs; c) adultez emergente e envelhecimento; d) crise macroeconómica.  

Head Lecturer(s)

Luciana Maria Lopes Sotero

Assessment Methods

Assessment
Trabalho de grupo com a análise de um dos filmes selecionados pela docente com base numa grelha de questões predefinidas, caso a caso, e que permitam explorar leituras compreensivas e competências de intervenção: 30.0%
Trabalho individual de análise de um caso clínico para elaboração de uma compreensão sistémica (hipótese sistémica) e formulação de um plano de intervenção (contrato terapêutico): 30.0%
Mini Tests: 40.0%

Bibliography

Breunlin, D. C., Schwartz, R. C., & Kune-Karrer, B. M. (2001). Metaframeworks: Transcending the models of family therapy (2nd ed.). Jossey-Bass.

Carr, A. (2009). The effectiveness of family therapy and systemic interventions for adult-focused problems. Journal of Family Therapy, 31, 46-74.

Imber-Black, E. (1988). Families and larger systems: A family therapist’s guide through the labyrinth. Guilford.

Medina, R., Laso, E., & Hernández, E. (2014). Pensamento sistémico. Nuevas perspetivas y contextos de intervención. Lítteris.

Pereira, R., & Linares, J. (2018). Clinical interventions in systemic couple and family therapy. Springer.

Pinsof., W. M., Breunlin, D. C., Russell, W. P., Lebow, J., Rampage, C., & Chambers, A. L., (2018). Integrative systemic therapy: Metaframeworks for problem solving with individuals, couples, and families. APA.

elvas, A.P. & Sotero, L (2014). Familias obligadas, terapeutas forzosos. La alianza terapéutica en contextos coercitivos. Editora Morata