Systemic Intervention in Mental Illness and in the Community
1
2024-2025
02040279
Psychology
Portuguese
Face-to-face
SEMESTRIAL
6.0
Compulsory
2nd Cycle Studies - Mestrado
Recommended Prerequisites
Students must have a good knowledge of English (reading) since many bibliographic references are in English.
Teaching Methods
Ensino teórico e prático: análise e discussão de relatos de casos e de elementos teóricos trazidos pela docente e/ou pelos/as alunos/as; realização de exercícios práticos (domínio do pensamento sistémico e de modelos e técnicas de intervenção) e de role-playing para treino de competências de intervenção sistémica. Sempre que possível, serão convidados/as especialistas (clínicos ou investigadores) nas áreas de intervenção sistémica referidas nos conteúdos programáticos.
Learning Outcomes
To acquire theoretical and empirical knowledge and clinical skills to work systemically: i) in mental health disorders (e.g., eating disorders, anxiety disorders), ii) in problematic and risky family contexts (e.g., family violence, migrant families), iii) in community contexts (e.g., school system, poor communities) and d) in other present challenges (e.g., homoparenthood, families and ICTs). In this way, students are expected to deepen a systemic and ecopsychopathological understanding that takes into account the reciprocal influence between the individual and the various systems involved (e.g., family, school, social services) and, consequently, are able to formulate clinical judgments to intervene systemically based on empirically supported theoretical and clinical options.
Work Placement(s)
NoSyllabus
1. Intervenção sistémica em saúde mental: a) perturbações do humor e ansiedade (e.g., depressão, fobias, perturbação de pânico); b) perturbações do comportamento alimentar (e.g., anorexia, bulimia).
2. Intervenção sistémica em contextos familares problemáticos e de risco: a) adolescentes desafiantes e suas famílias; b) violência e abuso familiar; c) famílias migrantes; d) clientes involuntários/mandatados.
3. Intervenção sistémica em contextos comunitários: a) interface escola/família e sintoma escolar; b) redes primária, secundária e mista; c) terapia familiar comunitária com famílias desfavorecidas/pobres.
4. Desafios sistémicos num mundo em mudança: a) homoparentalidade; b) famílias e TICs; c) adultez emergente e envelhecimento; d) crise macroeconómica.
Head Lecturer(s)
Luciana Maria Lopes Sotero
Assessment Methods
Assessment
Trabalho individual de análise de um caso clínico para elaboração de uma compreensão sistémica (hipótese sistémica) e formulação de um plano de intervenção (contrato terapêutico): 30.0%
Trabalho de grupo com a análise de um dos filmes selecionados pela docente com base numa grelha de questões predefinidas, caso a caso, e que permitam explorar leituras compreensivas e competências de intervenção: 30.0%
Mini Tests: 40.0%
Bibliography
Breunlin, D. C., Schwartz, R. C., & Kune-Karrer, B. M. (2001). Metaframeworks: Transcending the models of family therapy (2nd ed.). Jossey-Bass.
Carr, A. (2009). The effectiveness of family therapy and systemic interventions for adult-focused problems. Journal of Family Therapy, 31, 46-74.
Imber-Black, E. (1988). Families and larger systems: A family therapist’s guide through the labyrinth. Guilford.
Medina, R., Laso, E., & Hernández, E. (2014). Pensamento sistémico. Nuevas perspetivas y contextos de intervención. Lítteris.
Pereira, R., & Linares, J. (2018). Clinical interventions in systemic couple and family therapy. Springer.
Pinsof., W. M., Breunlin, D. C., Russell, W. P., Lebow, J., Rampage, C., & Chambers, A. L., (2018). Integrative systemic therapy: Metaframeworks for problem solving with individuals, couples, and families. APA.
elvas, A.P. & Sotero, L (2014). Familias obligadas, terapeutas forzosos. La alianza terapéutica en contextos coercitivos. Editora Morata