Didactics of Analysis

Year
1
Academic year
2020-2021
Code
02029361
Subject Area
Specific Didactics
Language of Instruction
Portuguese
Mode of Delivery
Face-to-face
Duration
SEMESTRIAL
ECTS Credits
7.0
Type
Compulsory
Level
2nd Cycle Studies - Mestrado

Recommended Prerequisites

4 semesters of Analysis.

Teaching Methods

Presentations by the professor, lecture and discussion of texts. Observation of portuguese classes and of recorded classes from other countries.

Learning Outcomes

Study the difficulties and strategies for the teaching of Differential and Integral Calculus.     

Work Placement(s)

No

Syllabus

1. Main concepts: Function, limit, continuity, derivative, integral.

2. Studies on the difficulties of teaching these concepts.

3. Comparing non equivalent definitions given by different authors.

4. Associated concepts: variable, monotony, infinity, inflection point.

5. The teaching of Analysis in Anastácio da Cunha, Bento Caraça and Sebastião e Silva

6. Non standard analyis.

7. Technology in the teaching of analysis: introduction to the use of graphing calculators.

8. Assessment: difficulties, national examinations, use of technology in examinations.

 

Head Lecturer(s)

Jaime Maria Monteiro de Carvalho e Silva

Assessment Methods

Continuous evaluation
Laboratory work or Field work: 20.0%
Research work: 30.0%
Project: 50.0%

Final evaluation
Project: 50.0%
Exam: 50.0%

Bibliography

- “Kit-tec 10” – Editora ASA – J.C. Silva et al., 2010

 - “Kit-tec 11” – Editora ASA – J.C. Silva et al, 2011.

 - “Kit-tec 12” – Ed. Autor – J.C. Silva et al., 2012

 - “Ontem e Hoje - Física A - 10º Ano”. Helena Caldeira, Adelaide Bello. Porto Editora

- “Ontem e Hoje - Física A - 11º Ano”. Helena Caldeira, Adelaide Bello. Porto Editora

- “Modelação Matemática”. Matos, J. F. (1995): Universidade Aberta, Lisboa.

- “Aplicações e Modelação Matemática com recurso à calculadora gráfica e sensores”. Tomé Torres, Clara Coutinho y José Fernandes, UNION, Septiembre de 2008, N. 15, pp 9 - 31.

- Tomé António Mendes Torres, Aplicações e modelação matemática com recurso à calculadora gráfica e sensores: um estudo com alunos do 12º ano de escolaridade, 2007. Dissertação (Ciências da Educação) - Universidade do Minho

 - Gomes, Paula Cristina da Costa, Funções e cálculadoras gráficas: análise de algumas inferências erróneas, Dissertação - Universidade do Minho, 2006.