Educational Project in History I
2
2017-2018
02025360
Subject Specific Didactics
Portuguese
Face-to-face
SEMESTRIAL
6.0
Compulsory
2nd Cycle Studies - Mestrado
Recommended Prerequisites
NA
Teaching Methods
1 - Internship activities monitoring.
2 - Fundamentals of research in History and Didactics of History. Contact areas and specifics.
3 - Definition of themes and research methodologies in pedagogical context of History.
Learning Outcomes
The aim is to to structure a space where it is possible to monitor the activities of Internship, carry out research in history and didactics of history and support the preparation of the Report. It also aims to be a space for interaction and reflection on experiences of teaching / learning undertaken by trainee teachers, thereby contributing to the development of their capacity for reflection, critical thinking and autonomy in performing tasks.
Work Placement(s)
NoSyllabus
1- Monitoring of internship activities.
2- General principles of the practice of research in History and Didactics of History. Similarities and specificities.
3- Definition of themes and research methodologies in teaching context within the discipline of History.
Head Lecturer(s)
Sara Marisa da Graça Dias do Carmo Trindade
Assessment Methods
Assessment
Research work: 100.0%
Bibliography
BARCA, I. e GAGO, M. (org.) (2006). Questões de epistemologia e investigação em ensino da história. Actas, Braga: Universidade do Minho
BELL, J. (2002). Como realizar um projecto de investigação : um guia para a pesquisa em ciências sociais e da educação. (2ªed). Lisboa: Gradiva
ESTEVES, M. M. (2002). A investigação enquanto estratégia de formação de professores. Lisboa: IIE
MONTEIRO, A. J. (2000). História ciência e história curricular: algumas reflexões, Revista Portuguesa de História, t. XXXIV, 369-426
OLIVEIRA, L., Pereira, A., Santiago, R. (Org.) (2004). Investigação em educação: Abordagens conceptuais e práticas. Porto: Porto Editora
SANTOS, J. J. C. (2000). Competência científica e transposição didáctica no ensino da história: algumas reflexões no contexto da escola actual, Revista Portuguesa de História, t. XXXIV, 427-451
TUCKMAN, B. W. (2000). Manual de investigação em educação. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian