Thematic Seminars on Research Methodology and Statistics II – Teacher Training

Year
1
Academic year
2012-2013
Code
03008028
Subject Area
Thematic Seminars - Research Methods and Statistics
Language of Instruction
Portuguese
Mode of Delivery
Face-to-face
ECTS Credits
6.0
Type
Compulsory
Level
3rd Cycle Studies

Recommended Prerequisites

Intermediate knowledge (theoretical and methodological) about quantitative and qualitative research

Teaching Methods

The adopted methodology combines lecture moments with discussions and simulations, requiring the active participation of students through critical analysis of documents and exercises of application of knowledge through SPSS (Statistical Package for Social Sciences) and through qualitative data analysis software.

Concerning evaluation, since this curricular unit is directly oriented to the thesis project, each doctorate should develop an individual work related to the contents studied that have a closer relationship with the PhD project that he/she intends to develop, according to the following structure: Abstract; Keywords; Introduction (Justification of the chosen research problem); Justification of the statistical test chosen and the steps for its implementation/detailed analysis of research given the assumptions of the GT; Critical discussion of main advantages and limitations of the research project in the context of teacher training; Conclusion; Bibliography; Attachments (any information necessary to better understand the work content).

Learning Outcomes

This curricular unit aims to deepen the students’ training process concerning quantitative and qualitative data analysis, as well as to develop scientific research competencies in the area of teacher training.
Some of the competencies that students should reveal at the end of the training process are:
    1. To demonstrate a deepen knowledge and competences about the scientific research process and about qualitative and quantitative data analyses.
    2. To show good critical analysis competencies of the literature in the domain of Educational Sciences.
    3. To understand the specificities of Grounded Theory concerning research in Educational Sciences.
    4. To show a good understanding of the several conceptions of Grounded theory.
    5. To be able to evaluate critically the potentials of Grounded Theory, as well as to apply its methodology through the execution of concrete projects.
    6. To understand the inferential process as well as the main steps of the statistical tests.
    7. To know and apply univariate, bivariate and multivariate statistical analyses techniques’, according to the several types of hipotheses.

Work Placement(s)

No

Syllabus

1. Grounded Theory

1.1. A especificidade da Grounded Theory no âmbito da investigação em Ciências da Educação

1.2. Diferentes concepções da Grounded Theory

1.2.1. Leituras múltiplas acerca da Grounded Theory

1.2.2. Controvérsia entre Glaser e Strauss

1.3. Metodologia da Grounded Theory Clássica

1.3.1. Amostragem

1.3.2. Recolha codificação e análise dos dados

1.3.3. A produção e organização dos memorandos

1.3.4. Revisão da literatura

1.3.5. Escrita da teoria

1.3.6. Desafios ao(à) invesigador(a)

1.3.7. A avaliação da Grounded Theory Clássica

2. Análises estatísticas inferenciais

2.1. Testes para variáveis categoriais

2.1.1. Teste qui-quadrado a uma dimensão (2 ou mais categorias)

2.1.2. Teste qui-quadrado (tabela de contingência – 2 variáveis com 2 ou mais categorias)

2.1.3. Testes com outras medidas de associação

2.2. Testes para variáveis quantitativas – Contrastes entre condições

2.2.1. Teste t para duas amostras independentes

2.2.2. Teste t para duas amostras emparelhadas

2.2.3. ANOVA a um factor (one-way, uma variável)

2.2.4. ANOVA factorial (2 ou mais variáveis)

2.2.5. Comparações post hoc

2.2.6. ANOVA de medições repetidas

2.2.7. Análise da covariância (ANCOVA)

2.3. Testes para variáveis quantitativas – Testes de relações

2.3.1. Teste da correlação de Pearson

2.3.2. Regressão linear simples

2.3.3. Regressão linear múltipla

2.4. Família de técnicas subordinadas à modelação por equações estruturais

2.4.1. Símbolos para os diagramas dos modelos

2.4.2. Etapas na modelação por equações estruturais

2.4.3. Path analysis (análise de trajectórias)

2.4.4. Análise factorial confirmatória

2.4.5. Modelo estrutural completo (componente estrutural e componente de medida)

Head Lecturer(s)

Albertina Lima Oliveira

Bibliography

A. Bibliografia relativa à Grounded Theory

Bryant, A., & Charmaz, K. (2007). (Eds). The Sage Handbook of Grounded Theory. Thousand Oaks: Sage.

Fernandes, E., & Maia, A. (2001). Grounded Theory. In E. fernandes, L. Almeida (Eds.), Métodos e técnicas de avaliação: Contributos para a prática e investigação psicológicas (pp. 49-76). Braga: Universidade do Minho, Centro de Estudos em Educação e Psicologia.

Glaser, B. (1978). Theoretical sensitivity. San Francisco: The Sociology Press.

Glaser, B., & Strauss, A. (1965). Awareness of dying. Chicago: Aldine.

Glaser, B; with the assistance of Judith Holton. (2004). Remodeling grounded theory. Grounded Theory Review , 2 (1), 1-24.

Grounded Theory Institute. (2009). The Grounded Theory Institute. Obtido em 10 de Março de 2011, de What is GT: http://www.groundedtheory.com/what-is-gt.aspx

Pires, A. (2001). Introdução à Grounded Theory. In A. Pires (Ed.), Crianças (e pais) em risco (pp. 39-63). Lisboa: ISPA.

B. Bibliografia relativa às análises estatísticas

Grimm, L. G., & Yarnold, P. R. (1998). Reading and understanding multivariate statistics. Washington: American Psychological Association.

Kline, R. B. (1998). Principles and practice of structural equation modeling. New York: The Guilford Press.

Maroco. J. (2007). Análise estatística com utilização do SPSS (3ª ed.). Lisboa: Edições Sílabo.

Maroco. J. (2010). Análise de equações estruturais : fundamentos teóricos, software & aplicações. Lisboa: Pêro Pinheiro.

Pestana, M. H., & Gageiro, J. N. (2005). Análise de dados para ciências sociais: A complementaridade do SPSS (4ª ed.). Lisboa: Edições Sílabo.

Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (5ª ed.). Boston: Pearson Education.

Thompson, B. (2005). Exploratory and confirmatory factor analysis: Understanding concepts and applications (2ª ed.). Washington: American Psychological Association.