Master degree in Organizational Psychology

General Objectives of the Course

This SC corresponds to the 2nd stage of specialised training in Psychology. It fulfils the requirements of the Bologna Declaration and offers adequate training for professional practice in Psychology, in accordance with the regulatory
principles of the Order of Portuguese Psychologists.
Its main objectives are: to provide students with a solid scientific and technical background in the field of Organisational Psychology; to contribute to training qualified professionals and competent researchers in this field of
specialisation; to become a national and international reference in teaching OP. The Master’s Degree adopts the guidelines defined by the EuroPsy model, supported by the European Federation of Psychologists' Associations (EFPA) and adopts the model proposed by ENOP (European Network of Organisational Psychologists) as a reference.
This Master also provides access to third-cycle studies.

Admission Requirements

The following are eligible to apply to the MPO: a) Holders of a bachelor's degree or its equivalent in Psychology; b) Holders of a degree in Psychology by a foreign institution, awarded after a first-cycle study structured according to the
principles of the Bologna Process by a participating country; c) Holders of a degree by a foreign institution, recognised as fulfilling the objectives of a bachelor's degree in Psychology by the Scientific Council of the Faculty of Psychology
and Educational Sciences of the University of Coimbra.

Candidates should check the admission requirements available on this site, in addition to the information provided here.

Professional Goals

O mestrado em Psicologia Organizacional (PO) promove oportunidades de carreira, quer em termos da prática profissional em organizações quer no desenvolvimento de uma carreira académica. A formação que proporciona, tendo por base o modelo cientista-prático, resulta de uma conjugação dinâmica do desenvolvimento de competências no domínio da investigação e da intervenção. Assim, habilita os futuros profissionais a um desempenho abrangente, autónomo e responsável, em diferentes contextos organizacionais (integrados na estrutura de uma organização ou enquanto prestadores de serviços de consultoria), assim como os habilita a produzir conhecimento científico e a desenvolver conhecimentos e competências requeridas para o prosseguimento de estudos de 3º ciclo.
A formação adquirida neste mestrado habilita ao exercício profissional em organizações de qualquer setor de atividade, desempenhando funções e assumindo responsabilidades muito diversificadas. A Psicologia Organizacional, enquanto uma das áreas de especialidade consagradas da Psicologia, envolve domínios que situam no campo do trabalho, das organizações e dos recursos humanos. Ao nível do Trabalho, os futuros profissionais poderão intervir, por exemplo, na análise da relação entre os processos de trabalho e a pessoa (e.g., ergonomia, workload ou riscos psicossociais) e no desenho e (re)desenho do trabalho e da sua envolvente. Análise, diagnóstico e intervenção nos domínios da mudança organizacional, da comunicação, da cultura organizacional, da gestão do conhecimento, da motivação e satisfação ou do trabalho em equipa, ilustram o tipo de intervenção no domínio das Organizações. Ao nível dos Recursos Humanos, são exemplos atividades como a descrição, análise e qualificação de funções, a formação profissional e a sua gestão, o recrutamento e a seleção, os processos de onboarding, a gestão de desempenho, os sistemas de retribuição e recompensas, bem como o desenvolvimento de carreiras.

Mode of Study

Daytime

Teaching / Evaluation language(s)

Portuguese

Examination Regulations, Assessment and Grading

Sendo a avaliação uma atividade pedagógica indissociável do ensino, destina-se a apurar as competências e os conhecimentos adquiridos pelos estudantes, o seu espírito crítico, a capacidade de enunciar e de resolver problemas, bem como o seu domínio da exposição escrita e oral. São admitidos a provas de avaliação os estudantes inscritos nas respetivas unidades curriculares no ano letivo a que as provas dizem respeito e, simultaneamente, inscritos nessas provas, quando tal inscrição for necessária, nos termos do nº 6 do artigo 4º do Regulamento Pedagógico da Universidade de Coimbra. Entendem-se por elementos de avaliação os seguintes exemplos: exame escrito e/ou oral, testes, trabalhos individuais e/ou em grupo, que poderão ter de ser defendidos oralmente, bem como relatórios de participação em trabalhos de investigação. A avaliação de cada unidade curricular pode incluir um ou mais dos elementos de avaliação indicados anteriormente e outros aqui não exemplificados. A classificação de cada estudante, para cada unidade curricular, traduz-se num valor inteiro compreendido entre 0 e 20 valores e consideram-se aprovados os estudantes que obtiverem uma classificação final igual ou superior a 10 valores. Sempre que a avaliação de uma unidade curricular compreenda mais do que um elemento de avaliação, a nota final é calculada a partir das classificações obtidas em cada elemento de avaliação, através de uma fórmula tornada pública na ficha de unidade curricular, nos termos do nº 2 do artigo 7.º do RPUC. Acrescenta-se que as normas de avaliação e classificação deste Mestrado terão sempre como referência o Regulamento Pedagógico da UC e as Normas de Avaliação da FPCEUC em vigor.

Learning Objectives and Intended Skills

In accordance with the skills laid out in the Specialist EuroPsy Certificate in WOP-P, students should be able to:
Identify, differentiate, describe and evaluate the main theories, models and approaches to organisations; Apply their knowledge in the analysis, design, development and evaluation of intervention plans; Plan, monitor and select/create
instruments to be deployed in intervention and/or organisational research.
Students are also expected to develop cross-competencies to: Solve problems and make decisions, exercising their critical thinking; Communicate effectively and collaborate with third parties; Learn autonomously and develop strategies and action plans, showing resilience and an ability to adapt; show awareness of ethical issues, advances in ITs and sustainability; Develop themselves personally/professionally throughout life.

Course Coordinator(s)

Paulo Renato Martins Ribeiro Silva Lourenço
prenato@fpce.uc.pt

Teresa Manuela Marques Santos Dias Rebelo
terebelo@fpce.uc.pt

ECTS Departmental Coordinator(s)

Bruno Cecílio de Sousa
uc41501@uc.pt

Recognition of Prior Learning

Recognition of prior learning is carried out in accordance with the Academic Regulation of the University of Coimbra.

Qualification Requirements and Regulations

The present study cycle gives the master’s degree according to the principles in DL 74/2006, of March 24, in its current wording, republished in DL 65/2018, of 16 and August

Graduation Requirements

The Master's degree is granted to those who, through approval in all curricular units that constitute the cycle of studies and in the public act of defense of the dissertation/internship report, have obtained 120 ECTS.

Access to Further Studies

By granting the master’s degree, this course allows access to third cycle studies, PhD.

Study Programme

Organizational Psychology

Academic year
2024-2025

Course Type
2nd Cycle Studies - Continuity Master Programme

DGES Code: MB86

Qualification Awarded: Mestre

Duration: 2 Year(s)

ECTS Credits: 120.0

Category: Continuity second cycle


Applications

Call for Applications


Calendar

1st Semester
Start date: 09-09-2024
End date: 14-12-2024
2nd Semester
Start date: 03-02-2025
End date: 22-05-2025

Accreditations

Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior
2020-07-21 a 2026-07-21
Direcção Geral de Ensino Superior

Nº Registo: R/A-Cr 21/2021

2021-02-01

Documents